Module 2 – Week 8: Welkom in de wereld van GA

Deze week gaan we wat dieper inzoomen op Google Analytics. Er is een heeeeeeele hoop te vertellen over GA, maar voor deze week hou ik het bij de volgende vragen:

  1. Ik heb veel nepbezoekers/ hoog bounce percentage/ spam, hoe filter je dit er uit?
  2. Ik zie veel conversies via Referral (Verwijzing), wat betekent dat? En hoe krijg ik dat weg?
  3. Je kan ook doelen instellen, of een pagina waar de belangrijkste statistieken te zien zijn, maar hoe?
  4. Wat is het belangrijkste waar je op moet letten? Waar moet je kijken? Hoe interpreteer je de gegevens?
  5. Waar kun je zien op welke pagina de bezoekers je site verlaten?

Dit komt allemaal aan bod in deze lesmodule! Geen opdrachten deze keer, ik wil niet dat jullie overwerkt raken en kan je lekker verder met de (meta)teksten enzo 🙂 Wel een uitgebreid stappenplan waar ik de bovenstaande vragen uitleg.

Aangezien ik in de vorige edities hier veel vragen over kreeg, ben ik zo vrij geweest om bij de meesten van jullie de belangrijkste dingen al aan te passen 🙂 

En als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

t

Wat

Spammers zijn irritant. Je hebt verschillende soorten: spook referrals en (spam)bots.

In Google Analytics -> Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen zie je soms onbekende domeinnamen. Vaak komen ze uit een vreemd land, hebben ze meestal een bouncepercentage van 100% (dus gelijk weer van je pagina af gestuiterd), 0 Pagina’s/ sessie en een gemiddelde sessieduur van 0 seconden. Lijkt alsof je reuzeveel bezoekers hebt, maar ondertussen zegt het niks.

r

Een doel

In Google Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen. Het verkopen van een product is natuurlijk een doel, maar ook het aanvragen van informatie of het inschrijven voor je nieuwsbrief zijn doelen. Zo kun je in een oogopslag zien hoe jouw webshopdag was!

En heb je bijvoorbeeld de webshop uitgebreid met meer productomschrijvingen en wil je weten of deze ook echt worden gelezen? Dan kun je een doel instellen op de gemiddelde tijd in je shop van bezoekers.

I

Belangrijk

Maar je kunt ook een dashboard aanmaken: een verzameling widgets die jou een overzicht van de rapporten en statistieken geven van wat jij het belangrijkst vindt.

Google Analytics biedt de mogelijkheid om custom dashboards aan te maken voor een relevant overzicht van je data. Wat kun je daar bijvoorbeeld in een oogopslag zien?

Copyright © 2016-2021 Webshop Academy | Algemene Voorwaarden | Log Uit